متن کامل مصاحبه با دکتر آزل خواننده محبوب ایرانی

من آزل هستم، متولد تهران و با ریشه آذری، مسلط به زبان فارسی، ترکی، انگلیسی و فرانسه….

مصاحبه با دکتر آزل

با درود خدمت شما خواننده خوش آوا، دکتر آزِل عزیز

۱- دکتر آزل، خواهش میکنم گزیده ای از بیوگرافی خودتون را برای دوست دارانتون بگید!

درود بر شما و‌ سپاس از زحمتی که میکشین
من آزل هستم، متولد تهران و با ریشه آذری، مسلط به زبان فارسی، ترکی، انگلیسی و فرانسه، دانش آموخته رشته پزشکی از یکی از دانشکده های پزشکی در ایران، بعد از تمام شدن درسم به کانادا مهاجرت کردم و با ادامه درس و راه اندازی کلینیک درمانی بعنوان Osteopathic Physcian و همزمان تدریس در کالج و همکاری با یکی از دانشگاه ها در تهران زندگی حرفه ای را ادامه دادم. سرانجام با شروع همه گیری ویروس کووید، من و همسرم دکتر الیاس تصمیم گرفتیم در زمینه موسیقی و آواز فعالیت کنیم.
ناگفته نماند آزل به معنی گردونه مهر یا همون مادر طبیعت ( ایزد آب، باد، خاک و آتش ) است و سپاسگزار میشم در این مصاحبه هنری از نام آزل بدون پسوند دکتر استفاده کنید.

۲- گفتار شما بسیار جالب بود☺️ آزل جان میشه بفرمایید که از چه سالی کار موزیک را شروع کردید!

من سالها بطور مقطعی به دنبال یادگیری موسیقی بودم، ابتدا در ایران کلاسهای گیتار رو ‌شروع کردم و اولین معلم موسیقی من یکی از افراد فامیل بود که در گیتار فلامینگو استاد هستن ایشون، بعد رفتم سراغ آواز سنتی و بعدش دنبال یادگیری پیانو و در این بین حتی کمی هم دف زدن یاد گرفتم و در نهایت رفتم سراغ آواز پاپ!

۳- از نظر شما ویژگی های یک خواننده خوب چیه؟

مسلما یک خواننده خوب باید صدای خوب و دلنشینی داشته باشه، هرچند باید توجه کنیم که صدا یک ویژگی هست که سلیقههای متفاوت رو در برمیگیره ولی کلا صدا باید تاثیر گذار باشه و در کنار این ویژگی یک خواننده باید با مخاطبینش ارتباط بگیره، باید مردمی باشه و خودش رو جزو مردم بدونه و در هر شرایطی در کنارشون بایسته تا بتونه از هنرش در جهت رسوندن حرف دل مردم استفاده کنه.

۴- رنگ و غذا و تفریح مورد علاقه شما چیه؟

رنگهای مورد علاقه من بهتره بگم مشکی، سفید و‌سرمه ای و‌آبی نفتی هست، غذای مورد علاقم، قورمه سبزی و‌باقالی پلوست و تفریح مورد علاقه من فیلم دیدن، به خصوص فیلمهای ترسناک و یا پلیسی و یا نشستن در کافی شاپ، قهوه خوردن، گپ زدن با دوستان و خرید کردن هست در ضمن سه یا چهار روز در هفته هم به سالن ورزشی میرم ودر کلاسهای کاردیو شرکت میکنم.

۵- اولین تجربه خوندن شما در چه زمانی بوده؟

اولین کار رسمی آواز من در سال ۲۰۱۶ بود که ترانه ای از خانم سیما بینا و‌زنده یاد مرضیه در یک کنسرت خیر خواهانه در تورونتو کانادا و به تشویق دوست و‌استادم خانم پردیس عمانیان اجرا کردم.

۶- اولین کار موزیک شما در چه زمانی بوده؟

اولین ترانه رسمی خودم که در شبکه های اجتماعی پخش شد، ترانه جام جهانی بود که برای فوتبال خونده شد که ترانه و آهنگ هم ساخته خودم بود.

۷- برنامه شما برای آینده کاری خودتون چیه و شهرت در زندگی شخصی شما چطور بوده؟

تلاشم اینه که به عنوان یک خواننده مردمی منو بشناسن. خواننده ای که براش پول و‌شهرت اهمیتی نداره و فقط میخواد از هنرش برای مردمش و‌بالا بردن سطح فرهنگ جامعه استفاده کنه، هنر آواز و موسیقی یک زبان بین المللی هست که اگر با احساس خواننده ترکیب بشه همه مردم دنیا میفهمنش و باهاش ارتباط برقرار میکنن.

۸- به نظر شما کدام سبک رو در موزیک بیشتر مردم مورد پسند قرار میدن؟

موسیقی پاپ همیشه محبوب بوده الان مخصوصا جوانها موزیک رپ گوش میکنن و دوست دارن، ولی من پاپ رو همیشه ترجیح دادم باز هم میگم موسیقی سلیقه ای هست.

۹- بهترین خاطره شما در موزیک چی بوده؟

اگر بخوام واقعیت رو‌بگم خاطرات خیلی خوبی فعلا نداشتم چون واقعا از همون لحظه شروع جدی کار موزیک در این ۳ سال گذشته فقط بی مهری و کم لطفی از بیشتر دوستان موزیک شناس و هنرمند بویژه در لس آنجلس دیدیم ولی چون در هدفم بسیار جدی بودم همرو به حساب این گذاشتم که دوستان مارو باور نکرده بودن و فکر میکردن در اواسط راه خسته و نا امید میشیم واز هدفمون دست میکشیم. در کل چون هنوز اول راه هستم خیلی خاطرات خوبی به ذهنم نمیرسه!

۱۰- مشوق شما در کار موزیک چه کسانی بوده؟

اصلیترین مشوق من همسرم دکتر الیاس بود و هست ،البته برخی افراد خانواده هم با شنیدن کارها تشویقم میکردن.

۱۱- چه آرزویی هست که دوست دارید در موسیقی به اون برسید و تا بحال دست پیدا نکردید!

آرزوی برگزاری یه کنسرت خوب و خاطره انگیز دارم به خصوص در ایران و امیدوارم هرچه زودتر به این آرزوم برسم.

۱۲- چه احساسی نسبت به موسیقی داری؟

موسیقی زبان مشترک همه آدمهای دنیاست، استعداد در موسیقی یک هدیه آسمانیه که خداوند اون رو به انسانها هدیه داده تا کشفش کنن و با کمکش بتونن روحشون رو نوازش بدن و به آرامش برسونن.

موسیقی میتونه به راحتی ارتباط تورو با دنیای مادی اطرافت قطع کنه و تورو به همون وجود متعالی که هستی رو بوجود آورده نزدیک کنه.

۱۳- خواننده مورد علاقه شما به غیر از خودتون کی هست؟

به غیر از خودم همه رو دوست دارم و کلا با هر خواننده ای که باهاش خاطره دارم دوستش دارم.

۱۴- اگه قرار باشه یک جمله به طرفداراتون بگید چیه؟

فقط میتونم بگم دوستشون دارم و‌مرسی که هستین❤️

۱۵- اولین بار که پشت میکروفن استودیو رفتید چه حسی داشتی؟

اولین بار طپش قلبم زیاد ‌شد. به خصوص که استودیو سرد و تاریک بود و از تنظیم کننده هم حس خوبی نگرفته بودم پس طبیعیه که حس خوبی نداشتم، خودم نبودم و نمیتونستم صدامو خوب رها کنم حس اعتماد به نفسم کمرنگ شده بود.

۱۶- دنیای موزیک ما رو چطور میبینید؟

دنیای موزیک ایرانی یک اشکال داره و اینکه همه از روی هم تقلید میکنن ،اغلب تم موسیقی عزا داریه و مثل خوندن مرثیه هست ،انگار هنرمندا میترسن نوآوری کنن که مبادا مورد قبول واقع نشن. به نظر من یه هنرمند هنرش ریسک کردنه و باید شجاعت انجام کارهای مخاطره آمیز را داشته باشه.

۱۷-عشق به نظر شما چیه؟

عشق درد داره! عشق وقتی اتفاق میافته، آگاهی مارو بالا میبره به خصوص اگر با وصال همراه نباشه و مارو قویتر و‌شکست ناپذیر ترمیکنه و ‌به ما نیرو و‌انرژی میده ولی از طرف دیگه دردناکه، مارو از کارو‌زندگی ممکنه بندازه و‌حتی ارتباط مارو بادنیای واقعی مختل کنه ولی من اعتقادم اینه که هر آدمی باید حداقل یه بارم که شده عاشق بشه!

۱۸-تابحال چند کار خوندید؟

کارای زیادی آماده پخش داریم البته در ۶ ماه گذشته، ۶ تاش پخش شدن.

۱۹- چند کار دیگر آماده پخش دارید؟

حدود ۲۵ تا

۲۰- رمز موفقیت شما در موزیک چی بوده؟

فعلا که تا موفقیت خیلی مونده ولی تا اینجا اومدنم رومدیون چند چیز هستم، پر رو بودن خودم، ایمان به اینکه میتونم و ‌بودن فردی مثل همسرم دکتر الیاس در کنارم که همیشه مشوقم بوده و لحظاتی که حتی نا امید بودم منو به جلو هول داده و کل پروژه هنری ما را تا به امروز به بهترین شکل هدایت کرده!

۲۱- آیا در آینده دوست دارید با خواننده های دیگر هم در یک آهنگ هم خوانی کنید و کار گروهی داشته باشید؟

حتما چرا که نه؟ باعث افتخار من خواهد بود.

۲۲- آیا کار جدیدی در حال ساخت دارید؟

بله در حال ساخت موزیک ویدیوی کار هفتم هستیم، ترانه و آهنگی ملی میهنی بنام فره ایران، ساخته خودم، برای میهن عزیزمون ایران میباشد که در همین ماه، اردیبهشت ۲۵۸۲ ایرانی، پخش خواهد شد.

۲۳- با چه ترانه سرا ها و آهنگساز هایی کار کردید؟

برای ترانه ها از دوستان ترانه سرای داخل ایران خواهش کردیم برامون ترانه بنویسن، دوستانی همچون مسعود، ترانه، یاشار، بابک و عادل و در خارج از ایران شهیار قنبری، از تنظیم کننده ها هم روما کانیان، شوبرت و چشم آذر بودند و ‌بالاخره در ایران هنرمند و ساز آرای با استعدادمون دانیال شهرتی نازنین.
البته حدود۱۲ ترانه هم سروده های خودم بوده با آهنگ سازی خودم که سه ترانه پخش شده جام جهانی، درد غربت و نوروز از آن جمله میباشند.

۲۴- نظر شما در مورد موسیقی ایرانی چیه؟

همان گونه که پیش از این هم گفتم موسیقی ایرانی به خصوص در چند سال گذشته فاقد نوع آوری بوده و فقط تم غم و مرثیه خوانی و‌سینه زنی بوده، همه از هم کپی کردن، ما بچه های با استعداد زیادی در ایران داریم که فقط باید بهشون فضا داده بشه و‌مشوق داشته باشن به جای اینکه در جهت تضعیف همدیگه حرکت کنیم.

۲۵- نظر شما کدام ویژگی خواننده ها بیشتر مردم را جذب میکنه اگر قرار باشه به ترتیب اولویت از نظر شما این گزینهها کدام هستند. شهرت، قیافه و چهره، لباس، صدا یا سبک موزیک؟

به نظر من اولین چیزی که مردم رو‌جذب یه خواننده میکنه صدا و‌سبک خوندنشه و اینکه چطور با مردم ارتباط بگیره، بعد قیافه و‌تیپ لباساش هست، کلا خواننده یه پکیج هست که چند خصوصیت در کنار هم باید وجود داشته باشه تاخواننده محبوب بشه .

۲۶- چرا همیشه خواننده به چشم میاد تا ترانه سرا و آهنگساز یا دیگران؟

چون همه آدمها اول ظاهر رو میبینن مثل یک ماشین که ما اول ظاهر ماشین مثل رنگش ومدلش رو میبینیم ولی موتورش و سایر قسمتها که اون ماشین رو بوجود آوردن رو نمیبینیم حتی بیشتر خواننده ها خودشون هم دراجراهاشون حرفی واشاره ای به ترانه سرا و آهنگساز و تنظیم کننده ی ترانه هاشون نمیکنن و این اشتباهه و بایستی تغییر کنه.

۲۷- در خانواده شما چه کسانی اهل موسیقی هستند؟

هیچکس اهل موسیقی نیست ولی همگی موسیقی رو دوست دارند.

۲۸- برای شما آزل جان آرزو موفقیت و سلامتی داریم و برای ما افتخاری بود هم صحبتی با هنرمندی مثل شما

من هم از شما و وقتی که گذاشتین بینهایت سپاسگزارم و برای شما آرزوی بهروزی و تندرستی دارم.

Insta @DrAzelOfficial

دیدگاه خود را بگذارید